Krach telefónneho spojenia WorldCom

Spoločnosť WorldCom Inc., druhý najväčší poskytovateľ diaľkových hovorov v USA, požiadala v súlade s očakávaniami o konkurznú ochranu pred veriteľmi v roku 2002.

Ide o najväčší bankrot v americkej histórii. Spoločnosť podľahla rekordnému úpadku, keď sa jej dlhy vyšplhali nad 30 mld. USD a zasiahol ju účtovný škandál v dôsledku nesprávne zaúčtovaných výdavkov firmy vo výške 3,85 mld. USD ako dlhodobých investícií.

Hodnota účtovného podvodu predstavuje 7,68 miliardy dolárov. Vedenie aktíva nadhodnocovalo a manipulovalo s hodnotou akcií, aby sa s nimi čo najlepšie obchodovalo na Wall Street. Cena jednej akcie WorldCom stála skoro 60 tisíc dolárov a prepadla sa na niekoľko centov. WorldCom uviedol, že jeho aktíva predstavujú 107 mld.USD a dlhy 41 mld. USD.

Spoločnosť s približne 85-tisíc zamestnancami v 65 krajinách si najala experta na reštrukturalizáciu na pomoc vedeniu. Tento expert, spoločnosť z Mississipi, požiadal bankové domy o finančné zdroje vo výške 2 mld. USD na udržanie chodu spoločnosti počas reorganizácie.

WorldCom zverejnil, že spoločnosť zatajila stratu v objeme 1,2 mld. USD kvôli nesprávnemu zaúčtovaniu nákladov vo výške 3,85 mld. USD, za čo dostala od americkej Komisie pre cenné papiere a burzové obchody pokutu. Následne prepustili finančného riaditeľa Scotta Sullivana ako zodpovedného za účtovný škandál.

Bernie Ebbers, duchovný otec manipulácie s účtami WorldCom, „vyfasoval“ 25 rokov basy – o prácu prišlo viac ako 17 000 ľudí. Bankrot teda môže postihnúť aj telekomunikačné spoločnosti a mobilných operátorov, hoci si pomyslíme, ako úžasne zarábajú, keď im platíme rekordne vysoké poplatky. Ak ale vo svojom investovaní pochybia, môžu skončiť rovnako ako zdanlivo neotrasiteľný WorldCom. Problémy už signalizujú aj výrobcovia mobilných telefónov...