Dôsledkom je rušenie pracovných miest a zatváranie filiálok.

Nad nemeckým textilným sektorom sa sťahujú tmavé mračná. O rozruch sa postaral nielen bankrot módnej značky Steilmann, ale aj ostatné svetoznáme značky, ako Gerry Weber, Tom Tailor či Hugo Boss, majú problémy s predajom.

Dôsledkom je rušenie pracovných miest a zatváranie filiálok. Informovala o tom agentúra DPA.

Zvyšujú obstarávacie náklady

Príčin tohto vývoja je niekoľko. Podľa znalcov branže je to napríklad situácia na ruskom trhu, no aj silný dolár znamená zvýšenie obstarávacích nákladov, ktoré obchody nemôžu presunúť na spotrebiteľa.

Dodatočný tlak vyvolávajú zmeny v správaní sa kupcov, ktorí si radšej kúpia nový mobilný telefón alebo dovolenku. A pokiaľ predsa kúpia oblečenie, peniaze často končia v medzinárodných módnych sieťach, ako H&M, Zara či Primark, ktoré vo vlastnej réžii zabezpečujú celý reťazec, dizajnom počnúc, predajom končiac.

K tomu je potrebné pripočítať aj problémy v samotných firmách. Niektorí výrobcovia totiž výrazne investovali do rozširovania vlastných predajných sietí a zvolili aj neveľmi príťažlivé lokality. Módna branža preto nebola veľmi prekvapená konkurzom Steilmannu. Už len preto, že jeho vstup na burzu nebol jednoduchý a o niečo neskôr musel ohlásiť varovanie pred poklesom zisku.

Ťažkosti má aj Hugo Boss

Ani ostatné "ťažké váhy" sveta módy nie sú v závideniahodnej situácii. Napríklad koncern Gerry Weber oznámil, že zruší desatinu zo 7000 pracovných miest a zatvorí viac než 100 z približne 1000 filiálok. "Sieť predajní sme rozšírili príliš rýchlo," priznal nedávno šéf predstavenstva Ralf Weber.

Ťažkosti má aj luxusná značka Hugo Boss. Po opätovnom varovaní pred poklesom zisku musel pred niekoľkými týždňami opustiť spoločnosť jej dlhoročný šéf Claus-Dietrich Lahrs.

Koncern v súčasnosti bojuje na viacerých frontoch: v Číne mu miznú klienti a v USA čelí tvrdej cenovej vojne. Hugo Boss preto bude musieť prehodnotiť rozsah svojej predajnej siete.

Hamburský módny reťazec Tom Tailor bude musieť utiahnuť opasok a v tomto roku plánuje zatvoriť 80 až 100 z celkovo 1500 predajní a otvorí len 30 nových. Vo firemnej centrále je v ohrození zhruba 100 pracovných miest. "Textilnú branžu čakajú razantné zmeny, pod ktoré sa podpísala digitalizácia a zmeny v nákupných zvykoch klientov," skonštatoval šéf predstavenstva Dieter Holzer.